A Siklósi Táncsics Mihály Gimnázium pedagógiai munkájának elemzése az országos Kompetenciamérések alapján

Örömteli módon iskolánkban országos összehasonlításban évről évre javul az Országos Kompetenciamérésen részt vett tanulók teljesítménye. Ez egyaránt köszönhető az egyre jobb beiskolázásnak, illetve az iskolában zajló magas színvonalú szakmai munkának. Az alábbi elemzésben megmutatjuk, hogy iskolánk tanulói az elmúlt hét évben hogyan teljesítettek a kompetenciamérésen.

Azért hogy az összehasonlítás korrekt legyen, a vizsgálatba csak a gimnáziumokat vettük bele, a szakközépiskolákat, szakiskolákat nem. Az utóbbi két iskolatípusnál természetesen szignifikánsan jobban teljesítünk (például 2014. - matematika: szakközépiskola konfidencia-intervallum 1614-1617, szakiskola: 1440-1444 <- > TMG: 1622-1705).

Összehasonlítás hasonló iskolatípusokkal:

Hasonló iskolatípuson a 4 évfolyamos gimnáziumokat értjük. Ez alapján azt érdemes megvizsgálni, hogy hány iskolában teljesítettek gyengébben, ugyanúgy, illetve jobban, mint a mi iskolánk. Ezeket az értékeket a következő táblázatba gyűjtöttük ki.

Év

Gyengébben

Ugyanúgy

Jobban

2008

40

111

337

2009

56

108

314

2010

63

134

281

2011

56

117

291

2012

52

166

254

2013

72

217

174

2014

72

235

151

Matematika

Év

Gyengébben

Ugyanúgy

Jobban

2008

29

74

385

2009

31

70

377

2010

68

116

294

2011

46

90

328

2012

53

149

270

2013

80

208

175

2014

67

202

189

Szövegértés

A táblázatok, úgy gondoljuk, önmagukért beszélnek, iskolánk az utóbbi két évben szépen teljesített matematikából, szövegértésből egyaránt. 2008 óta folyamatosan nő a hozzánk képest gyengébben és hasonlóan teljesítők száma, és csökken a jobban teljesítő iskolák száma. 2008-ban még 385 iskola teljesített nálunk jobban, ez 2014-re 189-re csökkent (matematika 337->151). Nem túlzó kijelenteni, hogy amíg iskolánk 2008-ban a képzeletbeli lista hátsó részén helyezkedett el, mára az ország gimnáziumai között elérte a középmezőnyt. 

A családi háttérindex hatása:

A családi háttérindexhez viszonyítva az iskola teljesítményét arról kaphatunk információt, hogy az adott családi háttérrel rendelkező diákoktól milyen eredmény várható el. Tény, hogy a rosszabb családi háttérrel rendelkező gyerekek mérési eredménye gyengébb lesz. Ha egy iskolának sikerül a gyerekekkel jobb eredményt elérni, mint az a családi hátterükhöz képest várható lenne, akkor az az iskola fejlesztő hatásának tudható be. Ugyanúgy igaz, hogy ha a vártnál rosszabbul teljesítenek, akkor az iskolának van még mit tennie e téren. A következő táblázatban azt mutatjuk be, hogy iskolánk a családi háttérindex tükrében a várható eredményhez képest hogy teljesített (jobban, az elvárhatónak megfelelően, rosszabbul).

A szignifikánsan jobb/rosszabb teljesítményen azt értjük, hogy statisztikai értelemben véve bizonyíthatóan jobb/rosszabb a teljesítmény.

Ha nincs szignifikáns különbség, akkor statisztikai értelemben bizonyíthatóan nem különbözik a teljesítmény.

Év

Várható teljesítmény

Tényleges teljesítmény

Szignifikáns

2008

480

472

nem különbözik szignifikánsan

2009

Nincs adat

2010

1610

1596

nem különbözik szignifikánsan

2011

1667

1626

szignifikánsan gyengébb a teljesítmény

2012

Nincs adat

2013

1674

1679

nem különbözik szignifikánsan

2014

1631

1663

nem különbözik szignifikánsan

Matematika

Év

Várható teljesítmény

Tényleges teljesítmény

Szignifikáns

2008

503

482

nem különbözik szignifikánsan

2009

Nincs adat

2010

1656

1646

nem különbözik szignifikánsan

2011

1669

1616

szignifikánsan gyengébb a teljesítmény

2012

Nincs adat

2013

1669

1682

nem különbözik szignifikánsan

2014

1619

1636

nem különbözik szignifikánsan

Szövegértés

A családi háttért is figyelembe véve az iskola diákjai jellemzően úgy teljesítenek, ahogyan az a hasonló családi hátterű diákoktól elvárható, kivétel a 2011-es év, mert akkor matematika és szövegértés kompetencia területeken is szignifikánsan gyengébben teljesítettek.  Örömteli e téren is az elmúlt két év eredménye, 2013 a fordulat éve, számszerűleg már jobban teljesítettek a diákok, mint az a családi háttér alapján várható lett volna. Sajnos ez a teljesítmény még nem nevezhető szignifikánsnak.

Pedagógiai fejlesztő munka:

A becsült érték azt jelképezi, hogy a hasonló családi hátterű, ugyanolyan nemű tanulók, akiknek két évvel korábbi eredménye hasonló volt, emellett 2014-ben hasonló osztályba és telephelyre jártak, átlagosan milyen eredményt értek el a 2014. évi felmérésben. A sötétebb oszlop azt mutatja, hogy az adott tanuló pozitív vagy negatív értelemben szignifikánsan eltérő eredményt ért el.

komp01

Matematika

komp02

Szövegértés

Az ábrákról az olvasható le, hogy körülbelül annyi diák ért el szignifikánsan rosszabb eredményt a várhatónál, mint ahányan jobb eredményt értek el.

Az átlageredmény alakulása:

komp03

Matematika

Komp04

Szövegértés

Az átlageredmények alakulása jellemzően szignifikánsan nem változott egy kivételtől eltekintve: a 2010-es matematika eredménynél a 2014-es szignifikánsan jobb.

Összefoglalva elmondhatjuk, hogy iskolánk a kompetenciamérés eredményei alapján is évről évre egyre javuló teljesítményt nyújt.

Természetesen nemcsak a kompetencaimérésen érnek el szép eredményeket diákjaink. Korábban értékeltük a 12.a osztály érettségi eredményét (ha még nem tette meg, itt olvashatja el), ahol úgyszintén sok jó hírrel szolgálhattunk. Az évfolyam kompetencaimérés eredményei a fenti elemzésben a 2013-as évnél találhatóak meg.